5 Dingen die ik in 2021 geleerd heb van mijn overstap naar Compassion

In maart 2021 begon ik als Online Marketing Specialist bij Compassion Nederland. Na 14 jaar in het hoger onderwijs en na bijna een jaar van vrijwel volledig thuiswerken, was dat best een stap. Van mijn collega’s bij Hogeschool Saxion heb ik online afscheid genomen en de start bij Compassion was eveneens online. Niet ideaal allemaal. Toch ben ik ontzettend blij dat ik deze stap heb kunnen zetten. Hieronder deel ik 5 dingen die ik heb geleerd het afgelopen jaar.

Een organisatie leren kennen: dat gaat (niet) prima online!

Veel organisaties zijn begin 2020 in een soort pressure cooker terecht gekomen. Van volledig (of grotendeels) op kantoor aanwezig zijn in korte tijd omschakelen naar volledig thuiswerken is niet eenvoudig. Toen ik in maart 2021 bij Compassion begon was ik aardig gewend aan thuiswerken; sinds maart 2020 had ik vrijwel niet meer op locatie gewerkt. En met de juiste tools en ondersteuning lukte dat prima. Bij Compassion kreeg ik al voordat ik officieel in dienst was mijn laptop en kreeg ik een collega als buddy die me wegwijs maakte in de organisatie. Thuiswerken was de norm, maar nieuwe medewerkers werd aangemoedigd om indien mogelijk wekelijks op kantoor te werken.

En toch… Je collega’s écht leren kennen? Dat gaat veel moeilijker online en op afstand. Bij Compassion ben ik best snel in mijn werk gerold: ik wist al snel wat me te doen stond en heb geen moment het gevoel gehad dat ik duimen zat te draaien. Maar tegelijkertijd was het contact met mijn nieuwe collega’s vooral functioneel: de meeste afspraken hadden een duidelijk doel en tijd voor een ‘koffie-automaat-gesprek’ was er niet. Uiteindelijk leerde ik de organisatie dan ook écht kennen toen we weer wat meer op kantoor aanwezig mochten zijn.  

Een samensturende organisatie is… even wennen!

Onze CEO Nienke Westerbeek heeft er op LinkedIn al regelmatig iets over geschreven: Compassion is een samensturende organisatie. In het kort komt het er op neer dat we geen managers kennen en verantwoordelijkheden ingebed zijn in de teams. De teams bepalen zelf hun jaarplan en zijn zelf verantwoordelijk voor budgetten en capaciteit. En dat geeft ontzettend veel ruimte en gedeelde verantwoordelijkheid.

‘If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.’

Afrikaans spreekwoord

Tegelijkertijd is dat ook wel even wennen. Want wie neemt uiteindelijk de beslissing? En wie bewaakt de grote lijn en de ‘stip op de horizon’? Wie betrek je allemaal bij besluitvorming? Voor mij, als nieuwe medewerker, was dat af en toe best zoeken. Inmiddels heb ik mijn draai gevonden in deze (voor mij) nieuwe manier van werken en zie ik vooral de sterke en positieve kanten. ‘If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.’ Dit Afrikaanse spreekwoord past helemaal bij de cultuur van Compassion en bij het concept van samensturing: we hebben elkaar nodig om onze droom te verwezenlijken!

Een non-profit organisatie is… zo suf nog niet!

Misschien herken je het wel: mijn beeld van een non-profit organisatie was altijd een beetje suffig. Wordt er wel professioneel gewerkt? Krijg ik wel de kans om mezelf verder te ontwikkelen? Uiteraard kan ik niet voor andere NGO’s spreken, maar Compassion is een bruisende club van bevlogen en professionele mensen die voluit gaan voor de missie. Dat proefde ik al in de kennismaking tijdens mijn sollicitatieprocedure en dat is de afgelopen maanden alleen maar bevestigd!

Hybride werken is een blijvertje

Net zoals ik me niet meer kan voorstellen dat ik weer volledig op kantoor zou moeten werken, kan ik me ook niet voorstellen dat ik 100% zal blijven thuiswerken. De afgelopen maanden heb ik steeds 2 à 3 dagen per week op kantoor gewerkt en de overige dagen thuis. De dagen op kantoor zitten vaak vol met afspraken en overleggen, de dagen thuis gebruik ik vervolgens om zaken uit te werken en concentratie-klussen te doen. Die balans werkt prima voor mij.

Blijven innoveren is noodzaak!

Bij Compassion hebben we een grote droom. We dromen van een wereld waarin geen kind meer in extreme armoede leeft. En om die droom te bereiken willen we zo veel mogelijk mensen betrekken bij onze missie. Ik ben ervan overtuigd dat dit alleen kan door als organisatie steeds te blijven innoveren. Zo zijn we de afgelopen maanden bezig geweest met:

  • onze voorbereiding op een cookie-loze toekomst,
  • conversie-optimalisatie door (onder andere) A/B testen uit te voeren op de website,
  • de inzet van marketing automation,
  • het opzetten van online marketing campagnes om daarmee structureel een online acquisitie kanaal te bouwen, juist nu veel offline activiteiten wegvallen,
  • data-analyse en het bouwen van dashboards waarmee resultaten van campagnes eenvoudig te volgen zijn.

Is er een match?

Ik ben ontzettend blij dat ik in 2021 de kans heb gekregen om aan de slag te gaan bij Compassion. En wie weet; misschien is 2022 wel jouw jaar om eenzelfde soort stap te zetten. Binnen ons Marketing & Communicatie team is er in ieder geval plek voor nieuwe collega’s!

We zoeken mensen met marketingkennis die willen bijdragen aan onze missie. Ben je benieuwd of de overstap iets voor jou is? Neem dan contact met mij op, ik drink graag een (virtuele?) bak koffie met je. Wie weet is er een match en wordt 2022 het jaar waarin jij een overstap naar Compassion maakt!


Deze blog verscheen eerder op LinkedIn.

Plaats een reactie